Recykling tworzyw sztucznych na przykładzie utylizacji plastiku samochodowego – jakie części można odzyskać?
Recykling pojazdów wycofanych z eksploatacji to doskonały przykład do tego, by zrozumieć, jak przebiega utylizacja tworzyw sztucznych i jakie wyzwania stawia przed firmami dążącymi do zamknięcia obiegu surowców recykling plastiku. Jak wygląda recykling tworzyw sztucznych pozyskanych z demontażu pojazdów? Które plastikowe części samochodowe nadają się do ponownego przetworzenia i w jaki sposób można zwiększyć poziom recyklingu samochodów w przyszłości?
Recykling plastiku samochodowego – jak wygląda?
Recykling samochodów prowadzony w stacjach demontażu pojazdów i w specjalistycznych zakładach przetwarzania odpadów pozwala ponownie wykorzystać już ponad 95% masy złomowanego pojazdu. Chociaż samochody zbudowane są w zdecydowanie największej części z metali, to około kilkunastu, a czasem nawet kilkudziesięciu procent ich składu stanowią tworzywa sztuczne, które w większości wypadków można poddać przetworzeniu. Do recyklingu doskonale nadają się m.in. twarde i miękkie plastiki budujące zderzaki, liczne elementy nadwozia, osłony, baki, fotele, deski rozdzielcze czy listwy, z których można wytworzyć regranulat i wykorzystać go do produkcji nowych komponentów. Z mieszanin plastików o zróżnicowanych właściwościach można z kolei produkować energię i alternatywne paliwo dla przemysłu.
Pojazdy wycofane z eksploatacji i zużyte części samochodowe mogą być bogatym źródłem cennych surowców, o ile branża motoryzacyjna silniej skoncentruje się na zamykaniu obiegu surowców w swoich fabrykach, a zakłady recyklingu będą nadal pracowały nad wdrażaniem wydajnych metod recyklingu tworzyw różnego typu. Kluczowe znaczenie ma tu też świadomość konsumentów i ich dążenia do tego, by w legalny i korzystny dla środowiska sposób złomować swoje stare auta, a także inwestować w te pojazdy, które produkuje się w sposób odpowiedzialny, np. z wykorzystaniem surowców wtórnych oraz tworzyw nadających się do ponownego przetworzenia.
Współpraca Stena Recycling z Volvo Cars – wielki krok ku przyszłości recyklingu pojazdów
Bardzo dobrym przykładem tego, że recykling tworzyw sztucznych pochodzących z pojazdów może przynosić ogromne korzyści środowisku, producentom aut i konsumentom, jest działalność europejskiego lidera w dziedzinie zarządzania odpadami i ich recyklingu – Stena Recycling. Firma Stena Recycling, która niegdyś zasłynęła m.in. innowacyjną metodą przetwarzania mieszanin plastiku samochodowego w wysokiej jakości paliwo, od kilku już lat współpracuje z Volvo Cars w celu podniesienia efektywności recyklingu pojazdów i tworzyw sztucznych użytych do ich produkcji. Efektem tej współpracy była nie tylko wspólna edukacyjna kampania medialna obu koncernów, ale przede wszystkim realna rewolucja w dziedzinie utylizacji tworzyw sztucznych stosowanych w branży motoryzacyjnej.
Stena Recycling opracowała wraz z Volvo nowatorskie i przyjazne środowisku technologie, które umożliwiają przetwarzanie większej ilości tworzyw sztucznych z pojazdów oraz produkcję samochodów marki Volvo z wykorzystaniem komponentów wyprodukowanych z tworzyw pochodzących z recyklingu zużytych części samochodowych właśnie. Stena Recycling jest zresztą właścicielem wielu innowacyjnych centrów recyklingu odpadów różnych frakcji działających w Europie. Firma z sukcesami prowadzi m.in. odzysk i utylizację tworzyw sztucznych w zakładzie przetwarzania elektroniki we Wschowie, a także właśnie uruchamia tam nową zaawansowaną linię recyklingu folii LDPE, zdolną przetworzyć rocznie aż 15 tysięcy ton tego tworzywa.