Sprawdź, jak nabiał wpływa na nasz organizm

Nabiał to stały element diety wielu dorosłych oraz dzieci. Pojawia się on w menu już na wczesnym etapie życia jako jeden z pierwszych produktów w momencie rozszerzania diety. Potem również jest obecny w naszych posiłkach, a to ze względu zarówno na smak, jak i na uniwersalne zastosowanie.

Przetwory mleczne to bardzo duża grupa produktów, którą na co dzień wykorzystujemy w swoich kuchniach. Przygotowujemy z nich zarówno dania wytrawne, szybkie przekąski, jak i smakowite desery, które niejednokrotnie rozpieszczają nasze podniebienia.

Nabiał w codziennej diecie

Planując posiłki bardzo dużą uwagę zwracamy na to, aby łączyć w nich rozmaite produkty, które dostarczają naszemu organizmowi wielu cennych składników odżywczych. Coraz bardziej świadomie wybieramy poszczególne elementy dań oraz dodatki do nich. Chcąc jak najlepiej zbilansować jedzenie, musimy w nim znaleźć miejsce na żywność z każdej grupy, czyli zarówno owoce, warzywa, zboża, jak i doskonale znany nam nabiał. Śmiało możemy go wykorzystać do przygotowania na przykład:

  • mleczno-zbożowych śniadań,
  • jogurtowych przekąsek,
  • mlecznych deserów,
  • domowych ciast i ciasteczek,
  • zimnych i ciepłych sosów.

Nabiał a zdrowie

O nabiale krąży wiele sprzecznych informacji. Jedne z nich zalecają jego całkowite wykluczenie z codziennej diety, zwłaszcza u osób dorosłych, inne mówią o tym, że należy z niego zrezygnować jedynie w określonych przypadkach, jak np. nietolerancja laktozy czy alergia pokarmowa. Przed ostateczną decyzją, warto nieco zgłębić ten temat.

  • Nabiał jest przede wszystkim świetnym źródłem wapnia, który chroni nas przed osteoporozą. Najwięcej znajdziemy go w twardych żółtych serach, mleko, jogurtach i kefirach.
  • W nabiale kryją się też inne wartościowe składniki, jak potas, magnez, cynk, miedź oraz witaminy z grupy B.
  • W produktach mlecznych, zwłaszcza tych fermentowanych, jak maślanka, kefir czy jogurt znajdują się probiotyki, czyli dobre bakterie, które chronią przed wzdęciami, wspomagają trawienie i korzystnie wpływają na odporność całego organizmu.
  • Przetwory mleczne cechują się wysokim wskaźnikiem sytości, dzięki czemu dłużej jesteśmy najedzeni i nie mamy chęci sięgać po niezdrowe przekąski.

Nabiał to skarbnica cennych substancji, które pozytywnie wpływają na nasz organizm. Zamiast się go obawiać, powinniśmy bardziej docenić jego walory, zarówno te smakowe, jak i zdrowotne, a przez to też śmiało używać go w swojej kuchni. Będzie to kolejny krok ku urozmaiceniu i jeszcze lepszemu zbilansowaniu dotychczasowego sposobu odżywiania.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *